Högsta Domstolen ger regissörer rätt

mars 18, 2008 10:13 by Sune

Kunde inte låta bli att dra på smilbanden lite när jag på SvD idag kunde läsa att reklamavbrotten utgör en kränkning av upphovsrätten eftersom reklamavbrott bryter tittarens helhetsupplevelse av en film. Handen på hjärtat, vem blir INTE irriterad på alla dessa reklamavbrott? Nej just det. I artikeln kan man läsa att "även om ett avbrott placeras i ett scenbyte så bryts det av regissören avsedda samspelet mellan scenerna och reklamen gör också att filmen blir längre än regissören tänkt sig, vilket inte är oviktigt".

Nu är ju då frågan hur detta kommer att påverka visandet av filmer på TV i framtiden. Kommer även serier, som ju normalt är kortare än filmer, att påverkas? Det ju allt som oftast ett TV-bolag som betalar för serierna, så hur kommer det att gå? Det är nästan att jag vill avsluta inlägget med "to be continued..." ;)

Uppdatering: Nu har även DN, Aftonbladet och Expressen kommit ikapp.


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Kommentarer

mars 18. 2008 10:36

Joakim

Otroligt löjligt är min åsikt. Claes Eriksson snor inte bara bidrag utan vägrar se till att det blir ekonomiskt. han anser att alla andra ska betala för honom. Så visst släng hans skitfilmer i skräpkorgten där dom och han hör hemma. En stofil från en förlegad tid.

Joakim

mars 18. 2008 10:46

leif

Claes Eriksson stofil...kanske, men även samhällsdebattör och kritiker som inte sväljer vad som helst.
Jag vill se film -oavbrutet.
Upplevelsen och de känslor och tankar den väcker är huvudskälet till att jag valt att se just den filmen.

Reklam...skiter jag i...

leif

mars 18. 2008 11:58

Sune

Jag ser både för- och nackdelar med reklampauser i filmer. Den största nackdelen är just att helhetsintrycket förstörs om man varje kvart måste vänta på att reklamen tar slut, humöret som filmen bygger upp avbryts gång på gång och folk blir irriterade. En fördel dock är att det kan vara nödvändigt att gå ifrån filmen någon gång ibland, speciellt om det är en riktigt lång film. Kisspaus etc.

Det viktiga är väl att man försöker balansera reklamavbrott kontra film på ett bra sätt. Att ha reklamavbrott var 15:e eller 20:e minut är alldeles absurdt.

Välkomna till bloggen förresten! Smile

Sune